Bmw en historia i sig

BMW AG har sitt ursprung med tre andra tillverkande företag , Rapp Motorenwerke och Bayerische Flugzeugwerke ( BFW ) i Bayern , och Fahrzeugfabrik Eisenach i Thüringen . Flygmotortillverkaren Rapp Motorenwerke blev Bayerische Motorenwerke 1916 . Den motortillverkaren , som byggt egenutvecklade industrimotorer efter första världskriget , sedan köptes av ägaren till BFW som sedan fusione BFW till BMW och flyttade motorn arbetar på BFW lokaler . BFW motorcykel bisyssla hade förbättrats av BMW och blev en integrerad del av deras verksamhet .

BMW blev en biltillverkare 1929 då den köpte Fahrzeugfabrik Eisenach , som vid den tiden , byggde Austin Sevens på licens under Dixi marque . BMW: s team av ingenjörer successivt utvecklat sina bilar från små Seven – baserade bilar i sexcylindriga lyxbilar och , år 1936 , började produktionen av BMW 328 sportbil . Flygmotorer , motorcyklar och bilar skulle vara BMW: s huvudprodukter fram till andra världskriget . Under kriget mot de önskemål som dess chef Franz Josef Popp , BMW koncentrerade på flygmotorproduktion, med motorcyklar som en sidolinje och biltillverkningen stoppas helt och hållet. Hitta reservdelar till bmw Umeå på lindholmsbil.se.

Efter kriget BMW överlevde genom att göra grytor, pannor , och cyklar till 1948 , då den startas om motorcykelproduktion. Samtidigt föll BMW: s fabrik i Eisenach i den sovjetiska ockupationszonen och Sovjet startas tillverkning av pre -war BMW motorcyklar och bilar där. Detta fortsatte fram till 1955 , varefter de koncentrerade på bilar som bygger på pre -war DKW design . BMW började bygga bilar i Bayern 1952 med BMW 501 lyxsedan . Försäljningen av deras lyxiga salonger var för liten för att vara lönsam , så BMW kompletterat detta med att bygga Isettas under licens . Långsam försäljning av lyxbilar och små vinstmarginaler från micro orsakade BMW styrelsen att överväga att sälja verksamheten till Daimler – Benz . Men Herbert Quandt var övertygad om att köpa en aktiemajoritet i BMW och att investera i sin framtid .

Quandt investering , tillsammans med vinster från BMW 700 , lett till BMW Nya klass och BMW New Six . Dessa nya produkter , tillsammans med absorptionen av Hans Glas GmbH , gav BMW en säker grund för att expandera . BMW växte i styrka , så småningom förvärva Rover Group ( av vilka de flesta senare avyttrades ) , och tillstånd att bygga bilar för Rolls – Royce marque .

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *