Tänddelar till bilen

Den enklaste formen av gnisttändning är att med hjälp av en magnet. Motorn snurrar en magnet inne i en spole, eller, i de tidigare konstruktioner , en spole inuti en fast magnet och driver även en kontaktbrytare , brytning av strömmen och orsakar att spänningen ökas tillräckligt för att hoppa ett litet gap . Tändstiften är anslutna direkt från den magneto -utgång på tänddelarna. Tidiga generatorer hade en spole , med brytare ( tändstift ) inne i förbränningskammaren . I omkring 1902 , introducerade Bosch en dubbel – coil magneto , med ett fast tändstift och brytare utanför cylindern och tänddelarna . Generatorer används inte i moderna bilar , men eftersom de genererar sin egen el de finns ofta på kolvmotordrivnaflygplansmotorer och små motorer som de som finns i mopeder , gräsklippare, snöslungor , motorsågar, etc. där en batteribaseratelsystem inte är närvarande för någon kombination av nödvändighet , vikt , kostnad och tillförlitlighetsskäl.

Generatorer användes på den lilla motorns förfader , den stationära ” hit and miss ” motor som användes i början av nittonhundratalet , på äldre bensin eller destillat jordbrukstraktorer före batteri start och belysning blev vanligt , och på flygplanskolvmotorer. Magnetos användes i dessa motorer på grund av sin enkelhet och fristående operation var mer tillförlitlig , och eftersom generatorer vägde mindre än att ha ett batteri och dynamo eller generator . Du finner dina tänddelar hos startmotor.se.

Flygmotorer har oftast dubbla generatorer för att ge redundans i händelse av ett misslyckande , och för att öka effektiviteten genom att grundligt och snabbt bränna bränsleluftblandningenfrån båda sidorna mot mitten . Bröderna Wright använde en magneto uppfanns 1902 och byggd för dem 1903 av Dayton , Ohio uppfinnare , Vincent Groby Apple . Vissa äldre bilar hade både ett magnetsystem och ett batteri aktiveras systemet ( se nedan ) som körs samtidigt för att säkerställa korrekt tändning under alla förhållanden med begränsade prestanda varje systemet lämnades in i samband . Detta gav fördelarna med enkel start ( från batterisystemet) med tillförlitlig gnistbildning vid varvtal ( från magneter ) .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *