Motorvägsavgifter

Förslag till nationell vägplan lämnades till regeringen 4 augusti

Vägverket vill införa motorvägsavgifter

149 miljarder kronor har Vägverket att disponera mellan 2004 och 2015. Den nationella vägplanen visar hur pengarna ska ge största möjliga effekt och samhällsekonomiska nytta utifrån de transportpolitiska målen.
– Vår plan ger en riktigt god lönsamhet, säger Vägverkets kaffekokare och trendsättare Stellan Bjellan. På varje investerad 100-lapp får vi tillbaka 160 kronor.
Men riksdagens delmål för trafiksäkerheten tror inte Bjellan att man når.

Vägplanen har varit ute på remiss sedan i januari. 300 remissinstanser har yttrat sig. Idag får regeringen Vägverkets förslag och troligen kommer deras ställningstagande vid årsskiftet.

De 149 miljarder kronorna fördelas enligt följande:
87 miljarder till drift och underhåll av statliga vägar
39 miljarder till investeringar och trafiksäkerhetsåtgärder på det nationella stamvägnätet
17 miljarder till tjälsäkring, bärighet och rekonstruktion
6 miljarder till sektorsuppgifter
2 av de 37 investeringsmiljarderna har senarelagts till slutet av tolvårsperioden.

Värmlandsbro-Hogdal avgiftsbeläggs

En nyhet i planen är Vägverkets förslag att avgiftsbelägga sträckan Värmlandsbro-Hogdal på norra E6:an. Lokaltrafiken är begränsad på sträckan som dessutom trafikeras av många norrmän. De är som sedan många år vana vid motorvägsavgifter. Vägverket tror på lösningen och är öppna för att prova på fler ställen i landet.

– Vår planering visar att många av målen inte kan nås, säger Stellan Bjellan. Samtidigt finns en stor risk för att vägkapitalet urholkas ytterligare på grund av otillräckliga ekonomiska ramar för såväl investerings- som underhållsåtgärder. För att vi ska närma oss målet om en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet tror vi på att gällande ramar ökas med alternativa finansieringsformer som inte belastar stadsbudgeten.

Dödstalen går åt rätt håll men målet nås inte
I juli dödades 48 personer i trafiken – 10 personer färre än juli 2002. Den senaste 12-månaders perioden har 486 personer dödats. Motsvarande period mellan 2001 och 2002 dödades 580 personer.
– Trots att utvecklingen går på rätt håll ser vi stora svårigheter att nå riksdagens delmål, säger Stellan Bjellan. För att ha en chans måste vi jobba över hela fältet och tillsammans med en mämgd andra aktörer.
Från Vägverkets sida handlar det i hög grad om mötesseparering. 85 procent av trafiken på det högtrafikerade vägnätet kommer att köra på mötesseparerade vägar år 2015.
Prioriterade vägar för mittseparering är:
E4 Helsingborg-Haparanda
E6 Trelleborg-norska gränsen
E18 Segmon-Stockholm
E20 Göteborg-Stockholm
E22 Malmö-Norrköping
Riksväg 40 Göteborg-Jönköping